Of je de ontwikkeling van het spel nu al sinds het begin volgt, bekend bent met de inmiddels beruchte video van Dean Takahashi, gecharmeerd bent geraakt door de soundtrack en jaren dertig animatiestijl of simpelweg net erachter bent gekomen dat dit spel bestaat, Cuphead zal menig gamer inmiddels bekend in de oren klinken. Sinds gisteren was het dan eindelijk zo ver en is het spel uitgekomen voor de Xbox One en de PC. Vooralsnog ben ik een tijdje bezig geweest met het spel en gezien ik er nog wel een tijdje mee zoet ben, leek het mij een leuk idee om alvast wat gedachtes over het spel los te laten. Kortom, hoe bevalt Cuphead tot nu toe?

Wallop!

Voordat we überhaupt over de gameplay van het spel kunnen praten, is het een vereiste om te praten over de gehele kunststijl van het spel. We kunnen gerust vaststellen dat dit hét stokpaardje is van Cuphead, want hoeveel spellen kun jij opnoemen die niet alleen er uitzien, maar ook klinken als een jaren dertig cartoon? De makers van het spel hebben vrijwel alle animaties, achtergronden en noem het maar op met de hand getekend. De ouderwetse, tijdrovende en lastige methode van het met de hand tekenen zal vast de nodige frustraties hebben opgeleverd voor de ontwikkelaars, maar jeetjemina wat mag het resultaat er zijn zeg. De achtergronden zijn ongelofelijk stijlvol en kleurrijk en zitten tjokvol details en ieder personage loopt, praat en doet dingen zoals je gewend bent van die oude cartoons van vroeger. Niks minder dan hulde hiervoor!

Don’t deal with the devil

Er is ook nog een klein verhaal aanwezig om het gehele spel een kader te kunnen geven. In Cuphead speel je als Cuphead en zijn broer Mugman, twee geinige mannetjes met keramische mokken als hoofd. Op een dag besluiten ze naar het casino van de duivel te gaan, waar ze hun zielen tijdens een potje dobbelen verliezen. Gezien niemand zonder ziel wil verder leven, pleiten ze voor hun ziel bij de duivel, waarna deze hen nog één kans geeft. Ze moeten iedereen die nog een contract heeft open staan bij de duivel zien te verslaan, waarmee ze als het ware hun schuld afbetalen.

Run ’n Gun

Zodra je klaar bent en het echte spel begint, bevind je je op een grote wereldmap, alwaar je verschillende levels kunt uitkiezen a la Super Mario Bros. Speel je een level uit, dan breidt het pad zich uit en kun je meer levels gaan spelen. Onderweg kom je nog enkele karakters tegen die je wat kunnen vertellen over het een en ander.

Levels zijn onderverdeeld in zogeheten “Run ’n Gun” levels en Boss fights. De eerste categorie levels kun je het beste zien als traditionele Mega Man of Contra levels. Blijf rennen en schieten en zorg ervoor dat je acrobatisch te werk gaat, dan red je het wel tot het einde van het level. De baasgevechten echter vormen het belangrijkste gedeelte van het spel, daar er zo veel verschillende bazen zijn die de meest krankzinnige vormen kunnen aannemen. Zo moet je onder andere gaan vechten tegen twee kikkers die bokskampioenen zijn, een gestoorde clown in een botsautootje en noem het maar op. De creativiteit van het spel vind je hier dan ook volop terug en wederom wil ik de makers heel erg feliciteren hiervoor.

You’re up!

Cuphead zelf maakt gebruik van zijn vinger om projectielen af te schieten. Daarnaast heeft hij ook nog de mogelijkheid om bepaalde roze objecten in levels en baasgevechten zogezegd te weren. Als je op het juiste moment een sprong maakt en een tweede sprong op het roze object weet te maken, dan weer je deze aanval en krijg je een extra sterke aanval. Heb je je punten opgespaard? Dan kun je met een volle aanvalsmeter een superaanval doen die je vijanden zeker doet decimeren.

Onderwijl kun je in de Run ’n Gun levels ook nog gouden munten verzamelen. Deze kun je inleveren bij een nogal illuster varken die zijn eigen winkeltje heeft waar hij speciale krachten en –aanvallen verkoopt. Wil je bijvoorbeeld een krachtigere spreadshot kopen? Kom dan maar op met die gouden munten van je! Het spel moedigt je op deze manier aan om vooral zo goed mogelijk te worden in het navigeren van de levels, want sommige munten zul je echt enkel op een specifieke manier verkrijgen.

Lastig?

Dan komen we wellicht aan bij een ander discussiepunt van dit spel en dat is de moeilijkheidsgraad. Ik heb al diverse mensen horen zeggen dat het spel vrij pittig is en wellicht zelfs te lastig in sommige levels. Tot nu toe heb ik dit echter niet daadwerkelijk ondervonden, dus in mijn opzicht kun je deze berichten met een korreltje zout nemen. Vind je het uiteindelijk toch vrij lastig? Dan kun je de baasgevechten ook op simple proberen te verslaan en je kunt zelfs een extra leven kopen in de winkel. Kortom, laat je vooral niet afschrikken.

Conclusie

Ik ga me de komende tijd zeker vermaken met dit spel. Tot nu toe bevalt het allemaal uitstekend en nodigt het spel enkel en alleen maar uit om het meer te gaan spelen. Mijn uiteindelijke oordeel zal nog even op zich laten wachten, maar als het spel deze lijn weet vast te houden, dan kan ik met een gerust hart zeggen dat dit spel nu al een van de beste van dit jaar is.

Author Peter Bijl
Published
Categories Preview
Views 769

Comments

No Comments

Geef een reactie

Laatste berichten

Sniper Elite 4

Verslag Game Event ‘History of War’

Cuphead – Eerste gedachten